Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe

Ez az ünnep szépen rámutat arra, hogy hitünk a nagy titkaival valahogy nem maradunk egyedül. Vannak dolgok, melyekkel nem jó egyedül maradni, jó, hogy van valami, valaki, aki segít bennünket, hogy még inkább megértsük, még inkább észrevegyük azt, ami a legmélyebben érint bennünket.

Köbli Tamás O.P. atya Köbli Tamás O.P. atya
Amikor Jézusnak a Templomban való bemutatását ünnepeljük, Szűz Mária segít, hogy észrevegyük Jézust, aki belép ebbe a világba.
Az ószövetségi szertartások valódi jelentését az újszövetség fényében ismerjük fel. A mózesi előírás most nyeri el valódi értelmét, amikor elviszik a Gyermek Jézust a templomba, hogy ott bemutassák. Őmellette ott van Mária és József, akik nemcsak szereplői az eseményeknek, de valami mélységes titok szemlélői és átélői is.

Ebbe a titokba enged betekintést a mai ünnep a mi számunkra is. Szemléljük Jézust a szentélyben, akit Szűz Mária ad nekünk. Szemléljük Isten bölcsességét és nagyságát. És szemléljük önmagunkat ebben a nagy titokban.

A Gyertyaszentelő a találkozás ünnepe is: a találkozásé ott és akkor a jeruzsálemi Templomban a két idős emberrel, Simeonnal és Annával, akik vártak Jézusra és Máriára. A mi számunkra is a találkozás ünnepe ez Jézussal a templomban, az Oltáriszentségben, az Evangéliumban és a másik emberben. Valami hasonló várakozással, vágyakozással, mint ahogy Simeon vágyakozott meglátni az Urat. Erre a találkozásra készülve vesszük a kezünkbe a gyertyát, a fényt, hogy így álljunk az Úr Jézus elé. A Vele való találkozás nem csak egy futó ismeretség, amely elfelejthető, de valami nagyon is meghatározó: a felismerés, hogy Szűz Mária Isten Egyszülött Fiát adja nekünk, Őt mutatja meg nekünk, akit Ő Istentől elfogadott, s most édesanyaként a számunkra is átad.

Az Egyház a mai napon egy gyertyát ad a kezünkbe. Ennek a gyertyának a lángja az eszünkbe juttatja a fényt, a hit fényét, amely a mi szívünk sötétségét szétoszlatja. Jól tudjuk, hogy a fényt, a lángot óvni kell. Éppen így van ez a hit lángjával is: óvni kell a széltől, óvni a kialvástól. Jézus később majd azt mondja, hogy Ő nem azért jön, hogy eloltsa a pislákoló mécsbelet, hanem Ő az, aki fel akarja éleszteni azt, hogy lángolhasson, hogy világítson.

Úgy érzem, hogy amíg a modern világ valahol azt sugallja, hogy már egy gomb megnyomásával az ember megtudhat mindent, és elérhet mindent, amire csak kíváncsi, az emberi lélek sötétsége marad és nem változik: A technikai eszközök és az álomutazások nem tudják csillapítani a vágyat Istenre és az Ő fényére.

A mai ünnep felhívás a hívő ember számára. Felhívás, hogy mi, akik észrevettük Jézust, valóban Őróla tanúskodjuk. Arra hív, hogy a találkozás Jézussal valamit elindítson bennünk: azt, hogy a ránk bízott fény valóban világítson mások számára.

A mai napon világszerte ünnepelnek a szerzetesek: a saját meghívásukra, az élő Jézussal való találkozásukra emlékeznek. De úgy érzem, hogy mi itt ma nem önmagunkat ünnepljük, hanem az Úristen jóságát. Hiszen mindig Ő az, aki hív, Ő az, aki alkalmassá tesz minket szolgálatára a szerzetesrendben. Szembe ötlő mindig az a szerzetes vagy pap, aki Istennek szenteli magát. Képes arra, hogy átadja másoknak a Jézussal való találkozás fényét. Úgy érzem, hálát adhatok, hogy az Úristen küldött számomra ilyen embereket.

Valamikor régen, még ifjú novícius koromban tanítottak bennünket az Istennek való szolgálatra, az önátadásra, s ez nagyon megragadott. De később az jutott az eszembe, hogy itt a földön az Úristené minden: a világ, az erdő, a tenger, minden, akkor így mi lesz az én önátadásommal, ha már így is, úgy is az Övé vagyok. Később rájöttem, hogy csak jó történhet velem ebben a helyzetben is, mert valójában az Úristen az, aki Önmagát adja. Ő az, aki vállal engem, elfogad úgy, ahogy vagyok. Valami ilyesmi érzés az, ami megfogalmazódik a zsoltárosban, amikor azt mondja: „Mivel viszonozzam az Úrnak, ami jót tett velem?” És a válasz egyértelmű: „Veszem az üdvösség kelyhét, és segítségül hívom az Úr nevét” (Zst 115, 12-13). Azt mondja Jézus: nélkülem semmit sem tehettek, de velem viszont MINDENT!


Hálát adunk ezen az ünnepen az Üdvözítő Jézusnak, hogy hívott bennünket Önmagához, és kérjük, hogy Ő legyen az, aki növeli napról-napra a Hozzá való hűségünket, azt, hogy napról-napra növekedjék bennünk az Ő fénye, melyet átadhatunk másoknak.



Urunk bemutatása – Gyertyaszentelő Boldogasszony

forrás: szentlaszlo.dnyem.hu/?q=node/31
Köbli Tamás O.P. atya rövidített szentbeszéde, amelyet a Megszentelt Élet világnapja alkalmából mondott a debreceni Szent Anna Székesegyházban.





Február 2. Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe

Szűz Mária, Jézus születése után negyven nappal bemutatta gyermekét a jeruzsálemi templomban. Jézus bemutatása a jeruzsálemi templomban előírt vallásos cselekmény volt. Az elsőszülött fiúgyermeket Istennek szentelték a szülők. Az előírt áldozat fölajánlásakor jelenlévő agg Simeon Jézust a nemzetek megvilágosítására szolgáló világosságnak nevezte. Innen ered a gyertyaszentelés szokása.

A szentelt gyertya az egyik legrégibb jelképe Krisztusnak. A népszokás szerint, keresztelésig az újszülött mellett világított a gyertya, hogy a - pogánykát - a gonosz, rossz szellemek ki ne cseréljék. Amikor a fiatal anya először ment templomba, szintén gyertyát vitt a kezében.

Gyertyát égettek a súlyos beteg és a halott mellett is. Mindenszentek és halottak napján, de más nagyobb ünnepeken is meggyújtották a szentelt gyertyát. A vallásos néphit szerint vihar, ég-zengés, villámlás és jégeső alkalmával is szentelt gyertyát kell gyújtani. Azért szenteljük meg az emberi természetünket jelképező gyertyákat, hogy az isteni Fény kiáradjon és eltöltsön bennünket is.






Február 2. - Gyertyaszentelő Boldogasszony

Az ünnep eredete: A keleti liturgiában Hypapanté (találkozó) néven már a IV. században megtartották, s hamarosan elterjedt a nyugati egyházban is.

A bemutatás ünnepe: Mária karácsony után 40 nappal a mózesi törvényben előírt módon bemutatta a jeruzsálemi templomban a tisztulási áldozatot, s gyermekét fölajánlotta Istennek.

A találkozás ünnepe: Jézus születésekor csak a csodálkozó pásztorok képviseletében találkozott választott népével. Ma a szent törvények értelmében találkozik a templomban a papsággal és a prófétákkal (Simeon, Anna), a maga örök papságának és prófétai méltóságának előre hirdetőivel és előképeivel. Alázatosságból és az emberi természet teljes fölvételének megmutatására vállalja az előírt szolgálatot, de valójában az ő jelenléte szenteli meg a szent helyet, ezáltal lesz teljessé a Sion-hegyi templom szerepe a történelemben.

A beteljesedés ünnepe: A babiloni fogság után a próféták azzal vigasztalták a népet, hogy az újjáépült templom ugyan nem lehetett oly szép, mint a Salamon által épített régi templom, de sokkal nagyobb kitüntetésben lesz része: a várva-várt Messiás itt fog megjelenni. Ma valóban megjelenik templomában az Úr, Simeon és Anna személyében a választott nép boldogan fogadja azt, akire a századok vártak.

Az Egyház ünnepe: Eddig a karácsonyi kisdedet a szent család zártságában szemléltük. Most eljön, hogy boldog örömben találkozzék a teljes közösséggel, az Egyházzal. Az ünnepi liturgia legmélyebb gondolata az, hogy e napon találkozott össze a Vőlegény (Jézus) és a menyasszony (az Egyház). A templom most lakodalmas ház, melyben együtt ünnepeljük ezt a találkozást.

A fény ünnepe: A gyertyaszentelés és a gyertyás körmenet az ünnepi fények felvonulása. A gyertyák fénye Máriát is ünnepli, mert ő hozza a templomba a „népek megvilágosítására" szolgáló igazi Fényt.

Ekkor van szokásban, hogy az Egyház megáldja az égő gyertyákat. Ezért is nevezte el a magyar nép ezt az ünnepet Gyertyaszentelő Boldogasszonynak. A gyertyaszentelés szokása onnan ered, hogy a nyugati egyházban ezt az ünnepet a fény ünnepének is nevezték. Valamint a templomban való bemutatás eseményei között szerepel az agg Simeon hálaénekében egy utalás a világosságra: „hogy világosság legyen (Jézus): kinyilatkoztatás a pogányoknak és dicsőség népednek Izraelnek."

Az égő gyertyát a Katolikus Egyház sokféle módon használja. Mindenekelőtt a szentmisék alkalmával mindig ott égnek a gyertyák az oltáron. A kereszteléskor a megkeresztelt égő gyertyát kap kezébe. Esküvő alkalmával az ifjú pár égő gyertyával kezében fogadja a nászáldást. S egy régi szokás szerint a haldokló kezébe égő gyertyát helyeztek, mintegy megvalósítva Jézusnak a felszólítását: „Legyen csípőtök felövezve és égő gyertya kezetekben. Hasonlítsatok azokhoz az emberekhez, akik urukat várják vissza a menyegzőről, hogy mihelyt megjön és zörget azonnal ajtót nyissanak neki." Halottak napján égő gyertyákat helyezünk elhunyt szeretteink sírjára.

Az égő gyertya tehát végigkíséri az embert a bölcsőtől a sírig; Az égő gyertya fénye megvilágítja az ember egész életét, születésétől haláláig. Az égő gyertya ebben az értelemben szimbolizálja, jelképezi a lét, az élet értelmét. Mert a kezdetek kezdetén a világ teremtésekor az első, amit Isten megteremtett a világosság volt: „Legyen világosság! És világosság lett" S a földi életünk végén is ott vár bennünket a világosság: "Krisztus világossága fényeskedjék nekik mindörökké" - imádkozzuk a megholtakért.

A gyertya a legősibb fényforrások egyike. Sajátos tulajdonsága, hogy magában hordozza energiaforrását, ezért egymaga elég a világításra. Nem így a villanylámpa. Bármilyen természetesnek is tűnik ma már, hogy egy mozdulattal felkapcsolom a villanyt és az ég, nem feledkezhetünk meg arról, hogy a villanyégő nem magában hordja az energiáját, nem magától ég. A villanyvezeték végén valahol messze ott egy erőmű bonyolult rendszere. S ha a ebben a rendszerben bárhol is bekövetkezik egy hiba akkor hiába nyomogatjuk a kapcsolót: a lámpa magától nem fog égni. Néhány évvel ezelőtt New Yorkban, a világ legnagyobb városában 36 órás áramszünet volt, ami óriási pánikot keltett a világ legnagyobb városában. Milyen jó volt azoknak, akiknek valamelyik fiókja mélyén ott volt egy gyertya, ami magában hordozza fényét. Milyen jó azoknak, mennyire boldogok azok, akik a hit fényét magukban hordozzák. Akik nem pótszerek után futkosnak, hanem hitükből merítik erejüket. Mennyivel bölcsebben ismerik fel az élet helyzeteit és oldják meg a problémákat.

Az égő gyertya másoknak világít, miközben világít önmaga lassan elfogy. Az égő gyertya jelképezi az önzetlen áldozatos szeretetet. S ahogyan a gyertyák között a legnagyobb a húsvéti gyertya, amely magát Krisztus jelképezi, úgy ez mutatja, hogy senkinek sincs nagyobb szeretete, mint Krisztusnak, aki életét adta értünk. Az ő szeretete világít a bűn sötét éjszakájában. Nekünk pedig őt követve kell másoknak világító fényességgé lenni.

Az égő gyertya a virrasztás jele. Húsvét éjszakáján az ókeresztények égő gyertyával a kezükben várták az örömhírt: Feltámadt Krisztus! A mai evangéliumban hallott agg Simeon és Anna prófétaasszony is mintegy égő gyertyaként várták a kapott ígéret beteljesedését: a Megváltó megszületését. Ti, idős testvéreim, sokan magatokra ismerhettek ebben a két idős emberben, Simeonban és Anna prófétaasszonyban. Hiszen ti is egész életetekben kitartottatok Isten mellett, igyekeztetek szeretetben élni. Fölneveltétek gyermekeiteket, megláthattátok unokáitokat, s most már csak egy vágyatok van: találkozni azzal, meglátni azt, akire rábíztátok életeteket, aki oly sok mindenben segítségetekre volt - találkozni Jézus Krisztussal, s az Atyával. ti is elmondhatjátok már az agg Simeonnal: "Most már elbocsáthatod szolgádat, Uram, szavaid szerint békességben, Mert szemeim meglátták Szabadításodat..."

Íme mennyi mindent jelképez az égő gyertya kezünkben. De igazából mindez csak akkor jelent valamit, ha valóban aszerint élünk, amit a gyertya jelképez. Ha valóban Istenben látjuk életünk világosságát és értelmét. Ha valóban magunkban hordjuk a hitet, mint a gyertya energiáját, hogy azzal oldjuk meg az élet nehéz helyzeteit. Ha valóban másoknak világít életünk áldozatos szeretettel, mint Krisztus élete, s mint a Krisztust jelképező nagy húsvéti gyertya. Ha valóban várjuk a Krisztussal való találkozást, mint az agg Simeon és Anna prófétaasszony.

Azt kérjük, a mai napon a Mindenható Istentől, hogy azokká legyünk valóban életünkben, mint amit az égő gyertya jelképez, vagyis igazi Krisztusban és Istenben bízó keresztényekké.

Hiedelmek, népszokások

A néphit szerint a pap által megszentelt gyertya megvédi a gonosz szellemektől a csecsemőket, a betegeket és a halottakat. A szentelt gyertya a bölcsőtől a koporsóig elkísérte az embert: keresztelésig az újszülött mellett világított; a fiatal anya gyertyát vitt kezében, amikor először ment templomba; gyertyát égettek a súlyos beteg mellett; szentelt gyertyát adtak a haldokló kezébe is, hogy az ördög ne tudjon rajta győzedelmeskedni.

A szentelt gyertyát a sublótban, ládafiában vagy szalaggal átkötve a falon tartották. A középkorban az ünnepen először a tüzet áldották meg, majd ennél a szentelt tűznél gyújtották meg a gyertyákat. Úgy tartották, hogy ha a gyertya szenteléskor nem alszik el, akkor jó méztermés lesz. Megveregették vele a gyümölcsfákat is, hogy bőségesen teremjenek. Gyertyaszentelő Boldogasszonyt hívták segítségül a természet romboló erői ellen, hogy védje meg a házat és lakóit a villámcsapástól, az állatokat a farkasoktól.

Gyertyaszentelő nevezetes nap az időjóslásban is. Általában úgy vélik, ha február másodikán jó idő van, akkor későn tavaszodik. Ezért „Gyertyaszentelőkor inkább a farkas ordítson be az ablakon, minthogy a nap süssön". A Mura vidéken úgy tartották: „Gyertyaszentelőkör, ha esik a hó, fúj a szél, Nem tart sokáig a tél."

Közismert a medvével való jóslás: ha ezen a napon kisüt a nap és a medve meglátja az árnyékát, akkor visszamegy, és még negyven napig tart a hideg. Ha pedig zord idő van, akkor megrázza a bundáját és kinn marad.

Ha fénylik Gyertyaszentelő, az iziket (a takarmány hulladékát) is vedd elő. Ami azt jelenti, ha február 2-án melegít a nap, sugaraitól ragyog a hó és a jég, a tél hátralévő része még nagyon hideg lesz.

A Drávaszögben gyertyát szúrtak a földbe, így jósoltak a tél várható hosszára. Amilyen mélyen a sárba lehet dugni a gyertyát, olyan mélyen fog még fagyni a föld. A Bács megyei Topolyán úgy tartották, hogy minél hosszabb jégcsapok lógnak e napon az ereszről, annál hosszabb kukoricacsövek teremnek majd.




források: turul.info – plebania.net – many.hu





Jézus bemutatása Jézus bemutatása
Mária ünnepek:

január 1. Szűz Mária, Isten anyja
február 2. Gyertyaszentelő Boldogasszony (Jézus bemutatása a templomban)
február 11. Lourdes-i Boldogasszony, 1993 óta a Betegek világnapja az egyházi ünnepek között.
március 25. Gyümölcsoltó Boldogasszony (angyali üdvözlet)
május 13. Fatimai Boldogasszony
Mária Szeplőtelen Szíve - Jézus Szent Szíve ünnepe utáni szombaton
július 2. Sarlós Boldogasszony (Mária látogatása Erzsébetnél)
július 16. Karmelhegyi boldogasszony
augusztus 15. Nagyboldogasszony (Mária mennybevétele)
augusztus 22. Szűz Mária királynő
szeptember 8. Kisboldogasszony (Mária születése)
szeptember 12. Mária szent neve
szeptember 15. Fájdalmas anya
október 7. Rózsafüzér királynője
október 8. Magyarok Nagyasszonya
november 21. Szűz Mária bemutatása
december 8. Szűz Mária szeplőtelen fogantatása



források: turul.info – plebania.net – many.hu