„Miért kellene kitiltania? Ha a kereszt olyan kijelentést hordozna magában, amely a többiek számára nem érthető és elfogadhatatlan, akkor már el lehetne gondolkodni erről. Azonban a kereszt azt a jelentést hordozza, hogy maga Isten is szenvedő, hogy szenvedés által szeret minket. Ez olyan kijelentés, amely nem támad senki ellen. Ez az egyik szempont.Az emeritus pápa idézett szövegének második bekezdése világos válasz az Angliában élő történész kérdésére.
Másrészt természetesen létezik a kulturális identitás is, amelyre országaink épülnek. Ez olyan identitás, amely pozitívan alakítja országainkat, és belülről tartja meg őket – és amely még mindig a társadalom pozitív értékeit és alapformáját hozza létre, az önzés korlátok közé lesz szorítva általa, és lehetővé válik az emberiesség kultúrája. Azt mondanám, hogy a társadalom ilyen kulturális önkifejeződése, amelyből az adott társadalom pozitívan él, senkit nem sérthet, aki nem osztja ezt a meggyőződést.”
[XVI. Benedek: A világ világossága. Bp., 2011. 69-70. p.]
Az említett nagygyűlésen a nyitó beszédet Farkas Edith tartotta. Farkas korábban soha nem politizált (később sem), ekkori szereplése kivétel. Beszéde elején elmondta – egy korabeli lap tudósítását idézve –, hogy „a bolsevizmus kitörése előtti svájci tartózkodása alatt fájdalmas szívvel szemlélte a helvét parlamentet, amelynek csúcsára protestáns testvéreink már régidő óta kitűzték állami irányzatuk és programjuk szimbólumát: a keresztet”. Beszéde végén előterjesztette határozati javaslatát s kérte a nagygyűlést, fogadja el azt az indítványát, hogy „az Országház kupolájára a kereszt feltétessék, s hogy a kormánynak támogatását ez irányban kikérjék”. A javaslatot „lelkes tapsvihar közben a gyűlés egyhangúlag elfogadta”.A gyűlésen megjelenő miniszterek (Haller István, Huszár Károly, a későbbi miniszterelnök és Ereky Károly) támogatták Farkas Edith javaslatát, amelyhez később országszerte különböző szervezetek csatlakoztak.
[Fel a keresztet az Országházra! Nemzeti Ujság, 1919. október 13. 1. p.]
„Mik is lehetnénk, ha nem lehetünk azok, akiknek lennünk kell, s lennénk-e méltók a nemzet nevére s érdemesek az életre, ha nemzetiségünket, jellegünket, egyéniségünket megtagadnók, s ha e nagy, történeti fordulatnál rá nem ébrednénk a nemzeti élet s nemzeti lélek iránt tartozó kötelességünk öntudatára?Farkas Edith javaslatából és a püspök óhajából nem lett semmi.
Hála Istennek, erre az öntudatra most ráébredtünk. Ezt kell mondanunk az egész nemzeti mozgalomról, ezt a magyar női léleknek szép megnyilatkozásáról, mely a keresztnek a parlamentre való feltűzését követeli. Becsületére válik e követelmény a magyarságnak, s ugyancsak stílszerű, hogy e nagy s lelkes megérzés egy magyar nő lelkében fakadt s hogy magyar nők gyűlésén pattant ki s a lelkesedés viharszárnyain járja be az országot. /…./
Értsék meg, hogy a kereszt a parlamenten nem a felekezetiség jele, hanem a keresztény Magyarország önállításának szimbóluma. Szimbólum, mellyel kifejezésre hozzuk történelmi, nemzeti létünket s mellyel azt élesebben fejezzük ki, mint bármi más jellel, még a büszkén lengő nemzeti zászlónál is. A kereszt a bátor s elszánt magyar élni akarást ragyogtatja a világba a körülöttünk zúgó s minket elnyeléssel fenyegető nem-magyar s nem-keresztény idegenséggel szemben.”
[Prohászka Ottokár: Mi, magyarság és kereszténység. Nemzeti Ujság 1919. november 12. 1-2. p.]