A katolikus hívek körében a rózsafüzér az ájtatos buzgóság imáinak királynője. Amilyen ősi, annyira egyszerű, könnyű hagyomány, amely abból áll, hogy Krisztus életének titkairól elmélkedünk, miközben az Ave Mariát mondjuk. Arról van tehát szó, hogy Mária segítségével imádkozunk Jézushoz.
Ez az emlékeztetés bizonyára nem haszontalan. Az Istenszülő ünnepén tartott homíliájában a Montmartre-i Sacré-Coeur (Szent Szív) bazilika rektora, Stéphane Esclef atya arról beszélt, hogyan van jelen Mária a keresztények imáiban, és ezt a megjegyzést tette: „Jusson eszünkbe, hogy amikor a rózsafüzért imádkozzuk, Jézushoz fordulunk. Valamilyen módon megfogjuk édesanyja kezét, hogy ő vezessen minket hozzá.”
Mivel a rózsafüzér imádkozása tulajdonképpen az Ave Mariák elmondásából áll, spontán módon úgy szoktuk képzelni, hogy Máriához fordulunk. Ez nem teljesen téves. II. János Pál a rózsafüzérről szóló 2002-es apostoli levelében kifejtette: „A rózsafüzér ugyanis – jóllehet jellegzetesen máriás imádság – lényegét tekintve krisztologikus.” (Rosarium Virginis Mariae, 1. §). Majd így folytatta: „De annak, hogy újra határozottan javasoljuk a rózsafüzér imádkozását, a legfontosabb indítéka a következő tény: a rózsafüzér az egyik legalkalmasabb eszköz annak előmozdítására, hogy a hívők a szemléljék a Krisztus-misztériumot.” (5. §).
A rózsafüzér összefoglalja az egész evangéliumot
A rózsafüzér célja a „keresztény misztériumnak”, vagyis annak a szemlélése, ahogyan Isten Krisztus személyében kinyilatkoztatja magát nekünk, ahogyan teremtett, szeret és megvált minket. Hogy ebben segítségünkre legyen, az Egyház felajánlja nekünk annak az Asszonynak a szemét és a segítségét, aki befogadta és követte a Fiút, az Angyali Üdvözlettől kezdve egészen pünkösdig. Ezért a pápai levél első fejezetének a címe egész egyszerűen ennyi: „Krisztust szemlélni Máriával”, mert „senki sem hasonlítható Máriához abban, ahogy állandóan szemlélte Krisztus arcát” (10. §). Máriában a Krisztus-szemlélés fölülmúlhatatlan mintaképét kapjuk.
A rózsafüzér különböző titkai, amelyekről sorban elmélkedünk, tulajdonképpen összefoglalják az egész Evangéliumot. „Alkotóelemeinek egyszerűségében sűrítve tartalmazza az egész evangéliumi üzenet mélységét, melynek mintegy rövid összefoglalása” (1. §), hiszen „miután megemlékeztünk Krisztus megtestesüléséről és rejtett életéről (az öröm titkai), s mielőtt szenvedésének kínjait (a fájdalom titkai) és a föltámadás győzelmét (a dicsőség titkai) szemlélnénk – elmélkedésünk kiterjed nyilvános működésének néhány nagyon fontos mozzanatára is (a világosság titkai)” (19. §). Ez utóbbiakat, a világosság titkait, egyébként maga II. János Pál pápa fűzte hozzá a Rosarium Virginis Mariae kiadásakor.
Aleteia
forrás: zarandok.ma/kihez-imadkozunk-amikor-a-rozsafuzert-mondjuk/