IX. Gergely pápa 1241 jún.16-án kelt levelében, melyet a zágrábi dominikánus priorhoz intézett, különös gondjába ajánlja a király családját, javait, elmenekített kincsit és ereklyéit. Raguza ugyan önálló városállam volt ez a terület már nem tartozott a középkori magyar birodalomhoz, de a magyar rendtartományhoz kötődő raguzai domonkos zárda kissé magyar földnek számjtott ezért küldte, menekjtette oda IV.Béla a Szent Jobbot is, melyhez akkor a kézfejen kívül a le nem választott alsó és felső karcsont is hozzá tartozott
A Szent Jobbot az Ojtozi-szorosnál betört tatárok déli seregeinek közeledése idején a szent jobbi szerzetesek, Benedek váradi (Parcium-Nagyvárad) püspök csapatához csatlakozva vitték magukkal a Duna vonaláig, majd átkelve a túlsó partra, Fehérvárra mentek, ahonnan a király a világi és az egyházi kincseket Zágrábba, majd Dalmáciába vitette.
IV.Béla a kincseket a királynéval és gyermekeivel együtt a dalmáciai tengerparti Spalatóba, a mai Splitbe küldetee, de Klissa várában huzodott meg. Ide menekítették az ereklyét is. A király a főúrakkal, a főpapokkal együtt érkezett Spalatóba, majd pedig a tatárok üldőzése elől az ereklyékkel és kincsekkel együtt a közeli Trau szigetére menekült, ahol hajókat béreltetett a további menekülés előkészítésére.
Trau, a mai Trogir még sziget volt akkor, keskeny tengerszoros választotta el a szárazfüldtől. A tatárok Klissa várát, majd Trau szigetét fogták ostrom alá. Közben érkezett meg a hír: a mongol nagykán meghalt, Batu kán magyarországi fővezér erre hazarendelte seregeit.
Történelmi tény, hogy a tatár veszedelem elmúlása után IV.Béla bőkezűen jutalmazta meg azokat a városokat és személyeket, akik menekülése, a kincsek menekítése, rejtegetése idején segítséget nyújtottak neki, családjának és kíséretének. A magyar bir.-hoz tartozó Spalato és Trau sziget számos kiváltságot kapott. A bőkezű királyi jutalmazások megvetteték a magyar történelemben olyan kiemelkedő szerepet játszó Frngepán és Subic, a később Zrínyiként ismert horvát eredetű családok későbbi gazdasági és politikai hatalmának alapjait.
A király Trau városának adományozta a koronázási palástot, melynek kámzsája mind a mai napig megtekinthető a trogiri székesegyházban. A spliti székesegyházban őrzik a király Klissa várában eéhunyt két leánygyermekének a koporsóját. Miután a király végső menedékének az őt és kíséretét befogadni kész Raguzát szemelte ki, s mivel határtalan bizalommal viseltetett a domonkos rend iránt, nem feledkezhetett meg a raguzaiakról.
Nem kellett aggódnia, hogy idegen földre került a szent király keze feje, mert a raguzai domonkosok a magyar rendtársaikkal egy családot alkottak 1378-ig, amikor is a nagykáptalan a dalmát zárdákat kihasította a magyar provinciából. A raguzaiak a várpsállamban maradt magyar ereklyét olyannyira tisztelték és becsülték, hogy valahányszor általában aug.20-án közszemlére tették ki a város kapuit bezárták és az őrséget megkettőzték.
I.Lipót magyar király
és a Szent Jobb
visszaszerzésének megpróbálása
(1657-1705)
Az első bizonyítható értesülés amely szerint Szt.István egyik koponyacsont ereklyéjét és a Szent Jobbot Raguzában őrzik egy magyar arisztokratától érkezett I.Lipót (1657-1705) bécsi udvarába. A kis raguzai köztársaság ekkor még török hűbéres terület volt és látszat függetlenségét évi 10000 dukát arannyal váltotta meg. Bécs 1683 évi török ostromának meghiúsulása és Kara Musztafa török hadvezér seregének visszavonulása, majd a vesztes hadvezér lefejeztetése a raguzaiakat új külpolitikai irányzat keresésére ösztönözte.
I.Lipót magyar király az 1684 aug.20-án kötött szerződésben vállalta a kis városállam védelmét, ennek ellenében megkísérelte visszaszerezni a Szent Jobbot. A kísérlet, mivel a raguzaiak belátták, hogy I.Lipót magyar király, abban a történelmi helyzetben képtelen fölszabadítani városállamukat, másrészt még mindig fizetni kényszerültek a töröknek járó 10000 dukátos évi adót meghiúsult.
A domonkosok elhalasztották a Szent Jobb visszajuttatására kitűzött tárgyalásukat és e célból tervezett bécsi útjukat. A Szent Jobb visszaszerzésében kezdeményező és kiemelkedő szerepet játszott egy magyar jezsuita, Pray György (1723-1801),a magyar kritikai történetírás atyja, akit pályája során Mária Terézia magyar királynő Magyarország történetírójává nevezett ki.
A Szent Jobb őrzőhelye
Mária Terézia korában
A Szent Jobb őrzőhelye Mária Terézia korában a királynő által készítetett üvegkoporsó, melynek eredetijét napjainkban az esztergomi bazilikában láthatjuk, benne Árpád-házi Szt.Margit csontjaival. Az üvegkoporsó másolatát a budavári Mátyás-templom Szt.István-kápolnájában állították ki, ezzel a felírattal:
„A Szent Jobb barokk kori tartójának kicsinyített mása”
Mellette a kápolnában helyezték el a raguzai domonkosoknak az ereklyét hitelesítő oklevelét. Miután a raguzaiak a Szent Jobbot Ausztriának adták át az ereklye 1771 júl.20-án Schönbrunnba került, majd Mária Terézia Budára hozatva, átadatta azt a magyaroknak és a Szent Jobb őrizetével a budavári udvari plébánost és az Angolkisasszonyok nevű női rend budapesti főnöknőjét bízta meg.
Az Angolkisasszonyok két esztendőn át őrizték abban az üvegkoporsóban, melynek eredetije napjainkban Esztergomban van. II.József (1780-1790) a Szent Jobb őrzését a vörös csillagos keresztes vítézekre bízta, akik nagyrészt csehek voltak. A XIX sz.-ban 1882 óta a király által kinevezett budai királyi palotai plébános vált a Szent Jobb egyedüli őrévé. Az őrzőhely pedig a budavári palota kápolnája.
Ebben a korban már nagy, díszes, gótikus ereklyetartóról beszélhetünk. Az ezüstből és üvegből készült, mai kettős ereklyetartót a magyar püspöki kar Lippert József prímási főépítész tervei nyomán Bécsben készítette 1862-ben. Az ereklyetartó ezüstből és csiszolt üvegből való belső tartójában, ebben az üveghengernek is nevezhető részben pihen a Szent Jobb. Ezt veszi körül a külső ereklyetartó, s ennek a kápolna alakú külső résznek a tornyában Szt.István szobra látható.
A nyilasok hatalombitorlása idején Witz Béla volt a budapesti érseki helytartó, s mint udvari plébános, a Szent Jobb őre. Tőle csikarták ki az ereklyét, s Witz a nyilas erőszaknak engedni kényszerült. 1844-ben a Szent Jobbot a belső ereklyetartóban nyugatra vitték, a gótikus, nagy külső ereklyetartó azonban a várpalotában maradt.
Fabian Flynn amerikai tábori lelkész 1945-ben ebben a henger alakú belső ereklyetartóban adta át, adta vissza Witz Bélának, a Szent Jobb őrének Szt.István kézfejét. A budavári királyi palota Szt.Zsigmond kápolnáját a várkápolnát az ostrom idején bombatalálat érte és az 1862-ben készült gótikus külső ereklyetartó is eltűnt. Egy ideig azt hitték, hogy a romok alatt semmisült meg.
A II világháború után a Thököly úti domonkos templomból a domonkosok végigkísérik az ereklye teljes történetét. Az ereklyetartó nem semmisült meg, mert azt L'hullier Imre fiatal kelenföldi világi pao őrzi, aki az ostrom után a várpalota romjai között, egy útszéli árokba dobva találta, felismerte, s hogy megmentse haza vitte. A Nyugatról hazakerült belső és az árokban meglelt külső ereklyetartóban őrzik ma a budapesti Szt.István-bazilikában első királyunk kézfejét.
Szent Jobb története
Könyves Kálmán királyunk korában
(1095-1116)
A Szent Jobb valószínűleg Könyves Kálmán (1095-1116) királyunk korában kapta azt a kis pergamen lapra írt felíratot, mely megnevezési, de egyúttal hitelesítési célt is szolgált. Ez a pergamenszeletecske a Szent Jobb hosszú vándorútján állandó ismertetőjele maradt az ereklyének. E bizonyíték 1771-ben a Szent Jobb hazatérésének esztendejében került elő a Szent Jobb újjai közül. A nagy tudású Pray György látta a latin nyelvű felíratot és megállapította, hogy az ősi írás a XI és a XII sz. ductusával, a kézírás vonalvezetésével, Kálmán kir. okleveleinek az írásával megegyezik.
A lapocskát Mária Terézia két ezüstlap közé tétette, s az ezüstlapok által őrzött pergamenfelíratot a királynő által készítetett ereklyetartó aljára erősítették. Ám amikor 1862-ben a Szent Jobbot új, mai, gótikus tartójába helyezték, nem erősítették az aljára a dokumentumot, s annak hollétéről senki sem tudott.
77 esztendős lappangás után Fábián János bukkant rá a budavári királyi várkápolna sekrestyéjében ősi íratok, főhercegi koporsók szivaros fadobozban őrzött kulcsai, levágott pecsétek között. Borítékban hevert a két ezüstlap, közte az ősi pergamen a latin nyelvű hitelesítő felírattal. Mindez 1940 tavaszán történt. Az Országos Levéltár tudósai megvizsgálták a pergamenszeletkét, a felíratot és véleményük egyezett Prayéval. Az ősi írás valóban a XII sz. első feléből származik.
Felmérhetetlen az a kár, amely a kis pergamenszeletnek Budapest 1945-ös ostroma alatt való megsemmisülésével érte a Szent Jobbal foglalkozó történettudományt. A két ezüstlap közé helyezett pergamen elégett.